Pacientský medindex je hodnocení lékaře zohledňující především subjektivní spokojenost pacientů s lékařem. Podkladem pro výpočet pacientského medindexu je dotazník (Hodnocení lékaře) umístěný na kartě lékaře. Skrze jeho vyplnění mohou pacienti vyjádřit míru své spokojenosti s poskytnutou lékařskou péčí. Hodnoty zaškrtnuté pacientem v dotazníku se po odeslání do systému automaticky přepočítají do výsledného čísla (pacientského medindexu) uvedeného v kartě lékaře.
Pacientské hodnocení (pacientský medindex) vzniká na základě těchto kritérii:
- beztrestnost lékaře ve vztahu k výkonu svého povolání
- spokojenost s objednací dobou
- spokojenost s dodržením termínu schůzky/předem objednané návštěvy lékaře
- spokojenost s úrovní ordinace a zdravotním personálem
- celková spokojenost pacienta s kvalitou lékařské péče
- Beztrestnost
Na základě údajů vyplněných lékařem do registračního formuláře je potvrzena jeho beztrestnost ve vztahu k výkonu lékařské profese. Za beztrestnost ve vztahu k výkonu lékařské profese získá lékař 5 bodů. Při pravomocném odsouzení za nedbalostní trestný čin, jiné závažné pochybení či probíhající trestní stíhání vztahující se k výkonu lékařské profese získá lékař 0 bodů. - Objednací doba
Toto kritérium v dotazníku hodnotí spokojenost pacienta s délkou objednací doby před vyšetřením/ošetřením u lékaře. V procentech: 100 % = naprostá spokojenost, čím méně %, tím méně bodů do pacientského medindexu. (100 % = 5 bodů, 80 % = 4 b., 60 % = 3 b., 40 % = 2 b., 20% = 1 b., 0 % = 0 b.) - Dodržení termínu schůzky
Toto kritérium hodnotí spokojenost pacienta s respektováním předem sjednaného termínu/času návštěvy lékaře. V procentech: 100 % = naprostá spokojenost a maximální bodový zisk, čím méně %, tím méně bodů do pacientského medindexu. (100 % = 2,5 bodu, 80 % = 2 b., 60 % = 1,5 b., 40 % = 1 b., 20% = 0,5 b., 0 % = 0 b.) - Úroveň ordinace
Toto kritérium hodnotí spokojenost pacienta s úrovní ordinace a službami zdravotnického personálu. V procentech: 100 % = naprostá spokojenost a maximální bodový zisk, čím méně %, tím méně bodů do pacientského medindexu. (100 % = 2,5 bodu, 80 % = 2 b., 60 % = 1,5 b., 40 % = 1 b., 20% = 0,5 b., 0 % = 0 b.) - Subjektivní spokojenost pacienta s kvalitou lékařské péče
Toto kritérium hodnotí celkovou spokojenost pacienta s kvalitou poskytnuté lékařské péče. V procentech: 100 % = naprostá spokojenost a maximální bodový zisk, čím méně %, tím méně bodů do pacientského medindexu. (100 % = 15 bodů, 80 % = 12 b., 60 % = 9 b., 40 % = 6 b., 20% = 3 b., 0 % = 0 b.)
Výsledný pacientský medindex je systémem vypočítán dle následujícího klíče:
beztrestnost | 0 nebo 5 b. |
objednací doba | 0 - 5 b. |
dodržení termínu schůzky | 0 – 2,5 b. |
úroveň ordinace | 0 – 2,5 b. |
subjektivní hodnocení kvality lékaře | 0 – 15 b. |
suma | 0 – 30 b. |
Hodnota pacientského medindexu se pohybuje od 0 – 30 bodů.
Každý pacient má možnost hlasovat pouze jedenkrát.
Přečtěte si také o odborném medindexu.